“Nem éreztem az impact-et..”

impact

A címben foglalt mondatot rengetegszer hallottam és mondtam már jómagam is. Ahogy a generációm kezd felnőni, kezdi elfoglalni a helyét a munkaerőpiacon, egyre több helyről jön ez a visszajelzés.

Miért fontos nekünk, az Y és Z generációnak, hogy értelme is legyen annak, amit csinálunk?

Maslow és Herzberg

Tanulmányaim során több olyan elmélettel találkoztam, amely azt bizonyítja, hogy minden ember legfőbb munkamotivációja az önmegvalósítás. A menedzsment képzéseken agyonmagyarázott Maslow modell volt az első, amely ezen elgondolkoztatott. A piramis lényege, hogy a felsőbb szinteken lévő szükségleteink csak akkor elégülnek ki, ha az alsóbb szinteken lévőket már kielégítettük.

4_abra

Tehát amíg éhesek vagyunk nem fontos számunkra, hogy biztonságban legyünk, ha már ettünk, de nem vagyunk biztonságban, akkor nem fontos, hogy társas életet éljünk, és így tovább. A piramis csúcsán az önmegvalósítás van, tehát Maslow szerint végig kell lépkendünk az alsó négy lépcsőn, ahhoz, hogy egyáltalán elkezdjünk az önmegvalósításon gondolkodni. Kétségkívül szép elképzelés, viszont kár, hogy lépcsőfokok egymásutánisága alapjaiban lett megcáfolva az utóbbi évtizedekben, erről többek között Mérő László ír, közérthetően az Érzelmek Logikája c. könyvében.

A másik elméleti megközelítés Herzberg nevéhez fűzödik, ez a kéttényezős modell. Herzberg kutatásai során arra lett figyelmes, hogy az elégedetlenség nem léte nem egyenlő az elégedettséggel. Ebből fakad a két tényező, az elégedetlenség nem létét a higiéniás tényezők, míg az elégedettséget a motiváló faktorok biztosítják. A szakma nagy meglepődésére a higiéniás tényezők közé került a pénz, a főnök kompetenciája és a munkafeltételek is. A motiváló faktorok a sikerélmény, felelősség, előlépési lehetőségek illetve a munkatartalmasság, röviden az impact.

Az utóbbi modell érvényességét jómagam is tapasztaltam. Amikor az ember pro bono tevékenykedik, egy olyan célért, amelyet fontosnak tart, és rendelkezik a megfelelő hatáskörrel, sokkal motiváltabban tudja végezni a munkáját. Ennek a trendnek a lecsapódását látom a társadalmi vállalkozások születésében és a hatás alapú befektetés (impact investing) előretörésében. Egyre többen gondolják úgy, hogy pozitívan befolyásolni a környezetet nagyobb és fontosabb cél, mint a pénz halmozása.

Dávid és Góliát

Az Y és a Z generáció munkavállalói számára a tessék-lássék vállalati társadalmi felelősségvállalási akciók, az önkéntes nap, amikor kifestünk egy óvodát, vagy ruhát küldünk egy gyermekotthonnak, nem lesznek elegek. Nem a munka melletti impact a fontos, hanem az, amit a munkaként végzett tevékenységünkkel tudunk elérni. A nagy, jól meghatározott struktúrákat mozgató cégek eleshentek a legtehetségesebb pályakezdőktől, mivel az ő célfüggvényükben a motiváló faktorok egyre inkább elválnak a higiéniás tényezőktől.

Az impact átjárja a startup kultúrát. Ez abban gyökerezik, hogy a kis, innovatív cégeket legtöbbször világmegváltó gondolatokkal rendelkező vállalkozók hozzák létre. Emellett az egész közösség szeme előtt ott lebeg a Google, a Microsoft és a Tesla sikere, amelyek gyorsan hoztak észrevehető változásokat a világban. Továbbá a startupok/kkv-k malmára hajtja az is a vizet, hogy egy 5 fős cégben sokkal nagyobb 1 munkavállaló relatív hozzáadott értéke, mint egy 100,000 főt foglalkoztató óriásvállalatban.

Mindezért gondolom azt, ahogy egyre többen kezdenek el dolgozni a generációnkból, úgy lesz egyre több induló és társadalmi vállalkozás, jó célért küzdő egyesület és alapítvány, valamint így lesznek egyre nagyobbak a hatás alapú befektetés elveit követő tőkealapok.

A keményen dolgozó alapítók, az átalakuló óriásvállalatok, a felelős emberek és egy jobb világ felé haladunk. 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s